KLIK DI SINI!

Wednesday, November 21, 2012

DSV Tahun 2 : Mengenal Kraf Tradisional (Gasing)


BIDANG : Mengenal Kraf Tradisional(Gasing)

TEMA   : Objek buatan manusia             

TAJUK  : Gasing Mudah
 

Aktiviti P&P
1. Guru menunjukkan slaid contoh gambar gasing menggunakan LCD (ni kalau menggunakan TMK) dan bersoal jawab tentang gasing.
2. Guru menunjuk cara menghasilkan gasing mudah dengan menggunakan box board.
3. Murid menghasilkan gasing mudah.
4. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan 

Penilaian P&P
Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat gasing berdasarkan empat Standard Kandungan.
Ini semua contoh semasa pergi kursus dan of kozes sayalah yang buat...pening kepala woo sebab bukan opsyen seni...
Meh tengok contoh secara dekat...inilah yang dikatakan gasing mudah...nak warnakannya kena ikut spesifikasi yang ditetapkan. Kriteria pertama kena gunakan warna sekunder...Contoh hijau...ahaa tidak boleh warna direct hijau, kena ambil warna kuning+biru..Ahaks...budak tahap 1 dah belajar warna sekunder...dulu kami tingkatan 1 baru jumpa..


 Bila dah menepati kriteria yang ditetapkan bolehlah dapat band 6..
Masa saya mengajar tajuk ni, saya akan sediakan bulatan dan corak simetri tapi tak terlalu sarat, murid hanya membuat penambahan corak dan warna...

P/s : Rasa nak menangis bila ada murid tak faham2 ngan warna sekunder, tu belum ditambah tolong cucukkan lidi kat tengah2...



3 comments:

Misz Nani said...

Assalammualaikum....

terima kasih sbb share ye..sy dh follow ur blog..its full of information..sy pn ngajar art gak but in private skol..btw..thanx again...

riz said...

thanks Misz Nani..tak banyakpun info..xde ms nk update..btw thanks kerana sudi singgah..

Anonymous said...

Asslkm...

Sy pn kena ajar seni thn 2 dan 3 walaupn bkn opsyen.penuh cabaran...tp thn 3 DSV best jgk..thn 2 msalah cikit sbb murid LINUS ramai kelas tu..sy teraksa bt bnyk perkara utk mereka...dlm mencari terjumpa blog nie...nk cr idea mudah...hihi..